Exempel på praoupplägg
Elevernas schema för sin praovecka kan utformas på många olika sätt. Här presenterar vi exempel på hur ett praoupplägg kan se ut.
Drottninghögsskolan, inriktning idrottslärare
Måndag | Tisdag | Onsdag | Torsdag | Fredag |
08.00-08.45 Administrativa samordnaren välkomnar praoeleven. |
08.00-10.00 Vaktmästeriet |
08.00-10.00 Vaktmästeriet |
08.00-10.30 Idrott |
08.00-10.10 Idrott |
08.45-10.50 Idrott |
10.00-14.00 Idrott |
10.00-14.00 Idrott |
10.30-11.50 Skolvärdinna |
10.10-14.00 Förskoleklass |
10.50-14.00 Förskoleklass |
14.00-15.00 Fritids |
14.00-15.00 Fritids |
11.50-14.00 Idrott |
14.00-15.00 Fritids |
14.00-15.00 Fritids |
14.00-15.00 Fritids |
Elevhälsan, Skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg
Veckodag | Aktiviteter | |||
Måndag | 09:00–12:00 Presentation och Introduktion. Gå igenom veckoschemat, uppgifter samt praoelevernas förväntningar och önskemål om veckan. Praktikaliteter så som lunch, fika, toalett. Hur är man första dagen på jobbet? Presentation av mitt administrativa arbete samt av arbetsplatsen. |
13:00-14:30 Presentation av Ungdomsrådet. Nuläge och framtid + uppgift till praoeleverna. |
||
Tisdag | 9:00–10:00 Barnkonventionen blir lag – hur får vi in ett barnrättsperspektiv i det arbete vi utför? Samtal och presentation av litet uppdrag för praoeleverna. |
10:00–11:00 Förberedelse av möte med Ungdomsrådet + praoeleverna får jobba med sin presentation av Ungdomsrådet. |
11:00–12:00 Förberedelse för veckans inplanerade intervjuer med Elevhälsans chefer. |
13:30–14:00 Intervju med avdelningschef. |
Onsdag | 09:00–10:30 Praoeleverna jobbar med presentationerna av Ungdomsrådet i sina klasser. |
10:30–11:00 Intervju med chefen för kuratorerna. |
12:30-13:15 Träff med Olweus-teamet. Hur kan vi göra Olweusarbetet roligare för högstadiet? |
13:30-14:00 Intervju med chefen för psykologerna. |
Torsdag | 09:00–11:00 Arbete tillsammans med att sätta ihop material för tipsrunda. |
11:00–12:00 Träff med utvecklingsstrateg. |
13:00–15:30 Utbildning – filma med iPhone och iPad (praoeleverna deltar så länge de vill). |
|
Fredag | 10:00–11:00 Träff med specialpedagog som presentera sitt teams uppdrag samt vill höra praoelevernas tankar kring hur skolan kan öka närvaron. |
11:00–12:00 Fortsätt arbeta med tipsrundan/presentation av Ungdomsrådet. |
13:00–13:30 Utvärdering av veckan. Vi samtalar kring vad praoeleverna har lärt sig? Någon ny profession som väckt intresse hos praoeleverna? |
13:30 Vi sätter ihop ett material som kan läggas ut på vårt interna nät där praoeleverna får berätta om sin praoupplevelse. |
Introduktion + Administrativt | |
Ungdomsrådet | |
Barnkonventionen | |
Möte med personal | |
Tipsrunda | |
Utbildning |